اختلال یادگیری مقوله ای جدا از ناتوانی یادگیری نیست. ناتوانی یادگیری به عنوان یک ناتوانی پنهان شناخته می شود، زیرا مشکلات کودکان دارای ناتوانی یادگیری آشکار نیست.
به همین دلیل والدین کودکان به دنبال مدرسه اختلال یادگیری در پیروزی هستند.
کودک دارای اختلال یادگیری در موضوعات دیگر زندگی همانند دیگر بچه ها عمل می کنند و چه بسا بهتر هم باشند.
کودکان ناتوان در یادگیری مراجعه کننده به مدرسه اختلال یادگیری در پیروزی اغلب دچار سوء تفاهم می شوند
کودکان با اختلال یادگیری متهم می شوند به گوش ندادن، تنبلی یا دست و پا چلفتی می شوند که منجر به کاهش عزت نفس، اعتماد به نفس و انگیزه می شود.
زمانی میتوانیم کودک را دچار ناتوانی یادگیری در نظر بگیریم که از نظر آموزشی تفاوت قابل توجهی بین پتانسیل فکری تخمینی خود و عملکرد واقعی مدرسه نشان میدهد که نمیتوان آن را بر حسب پتانسیل فکری توضیح داد.
علایم ناتوانی یادگیری در کودکان چیست؟
این کودکان ممکن است ترکیبی از مشکلات در صحبت کردن، گوش دادن، خواندن، درک مطلب، املا، محاسبات حسابی، نوشتن و مفاهیم داشته باشند.
کودکان دارای ناتوانی یادگیری هوش متوسط و گاهی بالاتر از حد متوسط دارند.
اختلال یادگیری چگونه بوجود می آید؟
ناتوانی یادگیری یا اختلال یادگیری یک اختلال عصبی رشدی است که به دلیل مشکلات شنوایی یا بینایی، عوامل اجتماعی-اقتصادی، تفاوتهای فرهنگی یا زبانی، عدم انگیزه، آموزش ناکافی یا رضایتبخش نیست.
اختلال یادگیری در پیروزی به دلیل تعامل عوامل ژنتیکی، اپی ژنتیکی و محیطی با منشا بیولوژیکی است که بر توانایی مغز برای درک و/یا پردازش اطلاعات کلامی و غیرکلامی به طور موثر و دقیق تأثیر میگذارد.
انواع اختلال یادگیری در پیروزی چگونه تقسیم بندی می شوند؟
اختلال و ناتوانیهای یادگیری چند وجهی هستند و فراتر از تصورات کلیشهای این اختلال بهعنوان مشکلات ساده خواندن یا مشکلات حروف هستند.
آنها به طور قابل توجهی متفاوت هستند، هم از نظر معانی که تأثیر می گذارند و هم از نظر سختی تأثیر تجربه شده.
تطابق مناسب به نقاط قوت فرد و همچنین شرایط دشوار دقیق او بستگی دارد
ناتوانی یادگیری خاص به عنوان یک اختلال در یک یا چند فرآیند روانشناختی اساسی درگیر در درک یا استفاده از زبان، اعم از گفتاری یا نوشتاری، تعریف شده است.
بنابراین، این کودکان خود را در ناتوانی در گوش دادن، فکر کردن، صحبت کردن، خواندن، نوشتن، املا یا انجام محاسبات ریاضی ناتوان تر از همسالان می بینند.
اختلالات ادراکی، آسیب مغزی، اختلال عملکرد مغزی خفیف، نارساخوانی و آفازی در حال توسعه همه در این دسته قرار می گیرند.
تعریف اختلال یادگیری مطابق منابع علمی دنیا
مشکلات در یادگیری «غیر منتظره» هستند، اگرچه بقیه رشد کودک طبیعی به نظر می رسد.
اگرچه ممکن است نشانه های اولیه اختلالات یادگیری (مانند مشکل در یادگیری حروف یا شمارش موارد) در دوره پیش دبستانی رخ دهد.
اما تنها پس از شروع آموزش رسمی می توان آنها را به طور قابل اعتماد تشخیص داد.
اختلال یادگیری ویژه و خاص یا SLD به وضوح نشان می دهد که معمولاً تا بزرگسالی ادامه می یابد و به عنوان یک وضعیت بین فرهنگی و مزمن شناخته می شود، البته با تفاوت های فرهنگی و تغییرات رشدی در کودکان .
تشخیص یک اختلال یادگیری خاص شامل علائم زیر است
تواناییهای فعلی کودک نارساخوان باید بسیار کمتر از محدوده معمول نمرات در خواندن، نوشتن، و امتحانات حسابی مرتبط با زبان و فرهنگ باشد.
در نتیجه، یک فرد نارساخوان باید با تلاش قابل توجهی بخواند و نه به روشی که یک خواننده معمولی انجام می دهد.
متخصصین مدرسه اختلال یادگیری در پیروزی معتقد هستند که معمولاً مشکلات یادگیری در سال های اولیه تحصیل خودش را نشان می دهد
اگرچه با کمی تیزبینی و دقت زیاد چه بسا شاید متوجه شویم که این مشکلات قبل از شروع مدرسه هم نایان هستند.
طبق نظر کارشناسان مدرسه اختلال یادگیری در پیروزی، مشکلات کودک باید به طور قابل توجهی موفقیت تحصیلی، عملکرد شغلی یا فعالیت های روزانه را مختل کند و نباید با اختلالات رشدی، عصبی، حسی (بینایی یا شنوایی) یا حرکتی توضیح داده شود.
تشخیص اختلال یادگیری بر اساس بررسی بالینی تاریخچه فرد، گزارش معلم و سوابق تحصیلی و پاسخ به مداخلات انجام می شود.
برای طبقه بندی کودک در گروه اختلال یادگیری یا LD، مشکلات باید مداوم باشد، نمرات باید بسیار کمتر از محدوده در معیارهای مناسب باشد، و مشکلات را نمی توان با سایر اختلالات بهتر توضیح داد.
تداخل در موفقیت، شغل یا فعالیت های زندگی روزمره باید به طور قابل توجهی وجود داشته باشد .
مشکلات یادگیری در سطوح مختلف طبقه بندی می شوند
مشکلات اختلال یادگیری در پیروزی در هفت حوزه مشخص قرار دارند
(1) مشکل و ضعف در گوش دادن.
(2) ناتوانی یا ضعف در صحبت کردن مطابق سن
(3) خواندن اولیه (رمزگشایی و تشخیص کلمه)
(4) درک مطلب ضعیف تر از سن.
(5) در حساب و کتاب و محاسبه ریاضی مشکل دارند.
(6) استدلال ریاضیات ضعیف می باشد
(7) بیان نوشتاری ضعیف و کندی دارند.
گنجاندن این هفت جنبه از اختلال تضمین می کند که دسته اختلال یادگیری طیف گسترده ای از مسائل یادگیری را در بر می گیرد و مشکلات یادگیری بسیار متنوع باید با هم گروه بندی شوند.