یکی از مشکلات کودکان در زمان تحصیل در دوران دبستان و یا حتی قبل از دبستان، بحث ناتوانی در یادگیری مطالب آموزش دیده می باشد. شیوع اختلال یادگیری در شرق تهران به وفور دیده می شود.مدرسه اختلال یادگیری شرق تهران می تواند به کودک شما کمک کند تا مشکلات یادگیری او کمتر شود
بعضاً دیده شده است که بعضی کودکان در دوران پیش از دبستان و یا دبستان مطالب آموزش دیده را متناسب سن و سال و همانند دیگر دانش آموزان یاد نمی گیرند. به همین دلیل مدرسه اختلال یادگیری شرق تهران خدمات تخصصی برای این کودکان در مناطق شرق تهران ارائه می دهد.
این مدرسه با قرار گرفتن در کنار کلینیک توانبخشی ابن سینا و با دارا بودن بخش های کاردرمانی ذهنی ، کاردرمانی درکی و حرکتی، دست ورزی و گفتاردرمانی کودکان منفعت بسیار زیادی برای کودکان اختلال یادگیری دارد.
ناتوانی یادگیری چیست؟
علت این که بعضی کودکان مطالب را دیرتر و سخت تر یاد می گیرند چیست؟
ناتوانی یادگیری به عنوان یک ناتوانی پنهان شناخته می شود، زیرا مشکلات کودکان دارای ناتوانی یادگیری آشکار نیست. از این رو، کودکان ناتوان در یادگیری اغلب دچار سوء تفاهم می شوند و متهم به گوش ندادن، تنبلی یا دست و پا چلفتی می شوند که منجر به کاهش عزت نفس، اعتماد به نفس و انگیزه می شود. بنابراین، زمانی میتوانیم کودک را دچار ناتوانی یادگیری در نظر بگیریم که از نظر آموزشی تفاوت قابل توجهی بین پتانسیل فکری تخمینی خود و عملکرد واقعی مدرسه نشان میدهد که نمیتوان آن را بر حسب پتانسیل فکری توضیح داد.
کودکان دارای مشکلات یادگیری و ناتوانی در یادگیری ممکن است ترکیبی از مشکلات در صحبت کردن، گوش دادن، خواندن، درک مطلب، املا، محاسبات حسابی، نوشتن و مفاهیم داشته باشند. بنابراین نمی توان ناتوانی در یادگیری را به هوش کم این کودکان ربط داد. چرا که کودکان دارای ناتوانی یادگیری عمدتاً هوش متوسط و گاهی بالاتر از حد متوسط دارند. بنابراین می بایست به فکر مدرسه اختلال یادگیری در شرق تهران باشیم. ما پیشنهاد می کنیم اگر کودک شما از اختلال یادگیری رنج می برد، به مدرسه اختلال یادگیری شرق تهران ” مرکز اختلال یادگیری سینا” مراجعه کنید. مرکز اختلال یادگیری سینا با شماره های 09392507675 – 77415217 – 77753227 تماس بگیرید.
ناتوانی یادگیری یک اختلال عصبی رشدی است که در اثر مشکلات شنوایی یا بینایی، عوامل اجتماعی-اقتصادی، تفاوتهای فرهنگی یا زبانی، عدم انگیزه، آموزش ناکافی یا رضایتبخش ایجاد نمی شود بلکه اختلال و ناتوانی در یادگیری به دلیل تعامل عوامل ژنتیکی، اپی ژنتیکی و محیطی با منشا بیولوژیکی است که بر توانایی مغز برای درک و/یا پردازش اطلاعات کلامی و غیرکلامی به طور موثر و دقیق تأثیر میگذارد.
پس منشا اصلی ناتوانی یادگیری عمدتاً عوامل مغزی و رشدی دوران جنینی، تولد و یا اوایل دوران کودکی است و ربطی به عوامل محیطی، نحوه زندگی و سطح آموزش ندارد.
عملکرد هوشی کودکان با اختلال یادگیری
اگرچه به ظاهر مشکل کودکان مدرسه اختلال یادگیری شرق تهران فقط ناتوانی در یادگیری است اما در اصل ناتوانیهای یادگیری یک موضوع چند وجهی می باشد و فراتر از تصورات کلیشهای عامه مردم که از آ به نام اختلال یادگیری نام می برند می باشد و فقط به مشکلات ساده ای در خواندن یا مشکلات در خواندن و تلفظ حروف ختم نمی شود. مشکلات این کودکان به طور قابل توجهی متفاوت هستند. توجه داشته باشید که ما در مدرسه اختلال یادگیری شرق تهران به کودک کمک می کنیم تا بهترین عملکرد را نسبت به بهره هوشی خود بدست بیاورد
ناتوانی یادگیری چیست؟
ناتوانی یادگیری خاص توسط قانون آموزش افراد دارای معلولیت به عنوان یک اختلال در یک یا چند فرآیند روانشناختی اساسی درگیر در درک یا استفاده از زبان، اعم از گفتاری یا نوشتاری، تعریف شده است که خود را با علائمی از جمله ناتوانی در گوش دادن، فکر کردن، صحبت کردن، خواندن، نوشتن، املا یا انجام محاسبات ریاضی نشان می دهد.
اختلالات ادراکی، آسیب های مغزی، اختلال عملکرد مغزی خفیف، نارساخوانی و آفازی در حال توسعه همه در این دسته قرار می گیرند. این به وضوح ثابت می کند که ناتوانی های یادگیری خاص در درجه اول نتیجه ناتوانی های بینایی، شنوایی، حرکتی، عقب ماندگی ذهنی، اختلال عاطفی، یا آسیب های محیطی، فرهنگی یا اقتصادی نیستند
ght=”548″ />
طبق معیار جهانی تشخیص اختلالات آموزشی، ذهنی و روانی (DSM-5)، ناتوانی یادگیری نوعی اختلال عصبی رشدی است که توانایی یادگیری یا به کارگیری توانایی های تحصیلی خاص (مانند خواندن، نوشتن، یا حساب) را که پایه و اساس همه یادگیری های آکادمیک هستند، مهار می کند. مشکلات یادگیری در این کودکان «غیر منتظره» هستند، اما بقیه ابعاد رشدی کودک طبیعی به نظر می رسد.
اگرچه ممکن است نشانه های اولیه اختلالات یادگیری (مانند مشکل در یادگیری حروف یا شمارش اعداد یا شناخت رنگ ها) در دوره پیش دبستانی رخ دهد، اما تنها پس از شروع آموزش رسمی می توان آنها را به طور قابل اعتماد تشخیص داد. نحوه تظاهر اختلال در یادگیری به وضوح نشان می دهد که معمولاً تا بزرگسالی ادامه می یابد.
تشخیص اختلال یادگیری در مدرسه اختلال یادگیری شرق تهران
- در طول سال های حضور در مدرسه، مشکلات مداوم در مهارت های خواندن، نوشتن، ریاضی یا استدلال ریاضی را می توان با علائمی مانند خواندن نادرست یا آهسته و پر تلاش، بیان نوشتاری ضعیف، مشکلات به خاطر سپردن حقایق اعداد یا استدلال ریاضی نادرست شناسایی کرد.
- تواناییهای فعلی کودک نارساخوان باید بسیار کمتر از محدوده معمول نمرات در خواندن، نوشتن، و امتحانات حسابی مرتبط با زبان و فرهنگ باشد. در نتیجه، یک فرد نارساخوان باید با تلاش قابل توجهی بخواند و نه به روشی که یک خواننده معمولی انجام می دهد.
- مشکلات فرد باید به طور قابل توجهی موفقیت تحصیلی، عملکرد شغلی یا فعالیت های روزانه را مختل کند و نباید با اختلالات رشدی، عصبی، حسی (بینایی یا شنوایی) یا حرکتی توضیح داده شود.
این را به خاطر داشته باشیم که مشکلات یادگیری در کودکان با ناتوانی در یادگیری در سال های اولیه تحصیل حتماً خودش را نشان می دهد. بنابراین در همان سال های اولیه آموزش باید برای برطرف کردن آن کوشید. متخصصین کاردرمانی اولین و مهمترین افرادی هستند که در توانمند سازی ذهنی این کودکان و برطرف کردن ضعف های آموزشی آنها، نقش دارند.
تشخیص ناتوانی یادگیری کودکان چگونه انجام می شود؟
تشخیص اختلال یادگیری بر اساس بررسی بالینی تاریخچه فرد، گزارش معلم و سوابق تحصیلی و پاسخ به مداخلات توسط متخصص کاردرمانی انجام می شود. ما در
<span style=”color: #000000; font-family: Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif;”>برای طبقه بندی کودک در گروه اختلال یادگیری، مشکلات باید مداوم باشد، نمرات باید بسیار کمتر از محدوده در معیارهای مناسب باشد، و مشکلات را نمی توان با سایر اختلالات بهتر توضیح داد. همچنین، تداخل در موفقیت، شغل یا فعالیت های زندگی روزمره باید به طور قابل توجهی وجود داشته باشد.
مشکلات یادگیری در هفت سطح مختلف طبقه بندی می شوند:
- گوش دادن
- صحبت کردن
- خواندن اولیه (رمزگشایی و تشخیص کلمه)
- درک مطلب
- محاسبه حسابی
- استدلال ریاضیات
- بیان نوشتاری
گنجاندن این هفت جنبه از اختلال، تضمین می کند که دسته اختلال یادگیری طیف گسترده ای از مسائل یادگیری را در بر می گیرد و مشکلات یادگیری بسیار متنوع باید با هم گروه بندی شوند.
این مطلب دامه دارد …
آدرس کلینیک ابن سینا
تهران- خیابان سی متری نیرو هوایی۱- تقاطع مسیل منوچهری
– روبروی ایستگاه بی آر تی پیروزی – ابتدای مسیل منوچهری –
پلاک۱/۲ – واحد ۱
تلفن: 77415217 – 7775322