مرکز اختلال یادگیری پیروزی | مرکز آموزش و خلاقیت کودکان
اگر ساکن شرق تهران و در محله های پیروزی، نیروی هوایی، اتوبان آهنگ و بعثت، بلوار ابوذر، افسریه، تهران نو، نارمک، تهرانپارس، فرجام، رسالت، سبلان، خیابان دماوند، میدان شهدا و امام حسین ، کیان شهر و دیگر مناطق شرق تهران هستید و احساس می کنید فرزند شما به نوعی دگیر اختلال یادگیری می باشد با مرکز اختلال یادگیری پیروزی به نام “مرکز یادگیری سینا” تماس بگیرید و ضمن کسب اطلاعات بیشتر درخصوص این مشکل، می توانید با رزرو وقت و اخذ نوبت از متخصصین اختلال یادگیری مستقر در مرکز اختلال یادگیری پیروزی، برای درمان و برطرف کردن مشکل فرزند خود اولین قدم را بردارید.
در مرکز یادگیری سینا، در ابتدا با والدین کودک مصاحبه می شود، مشکلات کودک مشخص و بعد از معاینه و ارزیابی و صحت سنجی این مشکلات روی کودک، پلن درمانی توسط متخصصین اختلال یادگیری، متخصصین کاردرمانی و توانبخشی و نیز متخصصین گفتاردرمانی مرکز اختلال یادگیری پیروزی برنامه ریزی خواهد شد و روند درمان و برطرف کردن مشکل با همکاری و نظارت والدین آغاز خواهد شد.
ناتوانی یادگیری یک بیماری عصبی است که بر توانایی مغز برای ارسال، دریافت و پردازش اطلاعات تأثیر می گذارد .کودک مبتلا به ناتوانی یادگیری ممکن است در خواندن، نوشتن، صحبت کردن، گوش دادن، درک مفاهیم ریاضی و درک عمومی مشکل داشته باشد. ناتوانی های یادگیری شامل گروهی از اختلالات مانند نارساخوانی، دیسپراکسی، دیس حساب و دیس گرافی است. هر نوع اختلال یادگیری ممکن است با اختلال یادگیری در جنبه دیگر همراه باشد.
توجه: اختلالات یادگیری به دلیل بیماری جسمی یا روانی، وضعیت اقتصادی یا پیشینه فرهنگی ایجاد نمی شود. اختلال یادگیری همچنین نشان نمی دهند که کودک ضعیف یا تنبل است.
تعریف اختلالات یادگیری
ناتوانی یادگیری یا ناتوانایی هوشی به معنای اختلال در یک یا چند فرآیند روانشناختی اساسی است که در درک یا استفاده از زبان، گفتاری یا نوشتاری دخیل است، که ممکن است در کودکان سنین مدرسه و یا قبل از آن خودش را در توانایی ناقص گوش دادن، صحبت کردن، خواندن، املا یا انجام محاسبات ریاضی نشان دهد.
این اصطلاح شامل شرایطی مانند نقص ادراکی، آسیب مغزی، حداقل اختلال عملکرد مغز، نارساخوانی و آفازی رشدی است.
و البته که این اصطلاح شامل کودکانی نمی شود که مشکلات یادگیری دارند که عمدتاً ناشی از نقص بینایی، شنوایی یا حرکتی، یا عقب ماندگی ذهنی، اختلال عاطفی یا آسیب های محیطی، فرهنگی یا اقتصادی است. ما در مرکز اختلال یادگیری پیروزی به ارزیابی، بررسی و درمان همه این موارد خواهیم پرداخت
سوال: کدام مشکلات اختلال یادگیری محسوب نمی شوند؟
پاسخ: برخی از کودکان به عنوان دانشآموزان دیرآموز شروع میکنند، اما در نهایت قادر به یادگیری و کنار آمدن با مطالعات و سایر فعالیتهای خود هستند. برخی از کودکان ممکن است به انواع خاصی از یادگیری (یادگیری یک زبان جدید، یک فعالیت یا مهارت خاص، یا موضوع تحصیلی) علاقه نداشته باشند، یا ممکن است به ورزش یا سایر فعالیت های خارج از منزل علاقه نداشته باشند. این ویژگی ها نشان دهنده علایق کودک است و نشان دهنده ناتوانی یادگیری نیست.
انگ، عدم موفقیت و درک نادرست از اختلال یادگیری همچنان موانعی سرسخت برای والدین و فرزندان هستند تا بر آن غلبه کنند. اگر اختلال یادگیری درمان نشود، خیلی از کودکان و دانش آموزان در خطر رها شدن، زیر بار عزت نفس پایین، زیر بار توقعات پایین قرار میگیرند و تواناییشان برای دنبال کردن رویاهایشان کاهش مییابد.
سوال: چه چیزی باعث اختلالات یادگیری می شود؟
پاسخ: کارشناسان می گویند که هیچ دلیل واحد و خاصی برای ناتوانی های یادگیری وجود ندارد. با این حال، برخی از عوامل وجود دارد که می تواند باعث ناتوانی یادگیری شود.
وراثت:
مشاهده شده است که کودکی که والدینش ناتوانی یادگیری داشته اند، احتمالاً به همین اختلال مبتلا می شود.
بیماری در حین و پس از تولد:
یک بیماری یا آسیب در حین یا پس از تولد ممکن است باعث اختلالات یادگیری شود. سایر عوامل احتمالی می تواند مصرف مواد مخدر یا الکل در دوران بارداری، ضربه های فیزیکی، رشد ضعیف رحم، وزن کم هنگام تولد و زایمان زودرس یا طولانی مدت باشد.
استرس در دوران نوزادی:
یک حادثه استرس زا پس از تولد مانند تب بالا، ضربه به سر، یا تغذیه نامناسب.
محیط نامناسب:
قرار گرفتن بیش از حد در معرض پر خطر مثلا سمی
مشکلات همراه:
کودکان دارای ناتوانی یادگیری در معرض خطر بالاتر از حد متوسط برای مشکلات توجه یا اختلالات رفتاری مخرب هستند. تقریباًیک چهارم کودکان دارای اختلال خواندن نیز بیش فعالی دارند.

سوال: علائم اختلالات یادگیری چیست؟
پاسخ: در رشد فیزیولوژیکی طبیعی، انتظار می رود کودک مجموعه خاصی از مهارت های شناختی و حرکتی اولیه را به دست آورد. هر گونه تاخیر یا شکاف قابل توجه در این پیشرفت می تواند نشانه ای از ناتوانی یادگیری باشد. یک سری آزمایشات و ارزیابی های خوب تحقیق و اثبات شده باید قبل از تشخیص بیماری انجام شود.
نکته: به طور کلی 5 درصد از کودکان در سنین مدرسه دچار اختلالات یادگیری هستند. کودکان دارای ناتوانی یادگیری نیز ممکن است بیش فعالی (ADHD) داشته باشند.
علائم اختلال یادگیری
علائم و نشانه های اختلال یادگیری ممکن است در هر مرحله از کودکی کمی متفاوت باشد. به تفصیل این علائم را بررسی می کنیم.
1- پیش دبستانی:
ممکن است کودک در دوره پیش دبستانی برخی از این مشکلات را داشته باشد..
توسعه مهارت های گفتاری در سنین عادی (18-15 ماهگی) زمانی که گفتار به طور معمول در کودکان ایجاد می شود.
- تلفظ کلمات ساده
- شناخت حروف و کلمات
- یادگیری اعداد، قافیه یا آهنگ ها
- تمرکز روی کارها
- پیروی از قوانین و دستورالعمل ها
- استفاده از مهارت های حرکتی ظریف/درشت برای انجام کارهای فیزیکی
2- دبستان:
کودک ممکن است در موارد زیر مشکل داشته باشد:
- اتصال حروف و صداها
- تمایز بین کلمات مشابه یا کلمات قافیه
- ناتوانی در خواندن مطالب، ضعف در املاء یا نوشتن دقیق مطالب
- تشخیص صحیح سمت راست یا چپ، یا اشتباه خواندن از راست یا چپ برای مثال، اشتباه گرفتن عدد 25 با 52 عدد و امثالهم
- شناخت حروف الفبا
- استفاده از نمادهای ریاضی صحیح برای انجام مسائل ریاضی
- به خاطر سپردن اعداد یا حقایق
- یادگیری مهارت های جدید؛ کودک ممکن است کندتر از سایر کودکان هم سن خود باشد
- حفظ اشعار یا پاسخ
- درک مفهوم زمان
- هماهنگی دست به چشم، عدم توانایی در اندازه گیری مسافت یا سرعت، در نتیجه منجر به تصادف می شود..
- فعالیت ها و کارهای مرتبط با تمرینات و مهارت های حرکتی ظریف از قبیل: مداد در دست گرفتن، بستن دکمه پیراهن و لباس، توانایی بستن بند کفش و امثالهم
- ردیابی اموال خود مانند لوازم التحریر

3- دوران راهنمایی:
کودک ممکن است در موارد زیر مشکل داشته باشد::
- املای کلمات مشابه (دریا/ببین، هفته/ضعیف)، استفاده از پیشوندها، پسوندها
- خواندن با صدای بلند، نوشتن تکالیف، حل مسائل کلمه ای در ریاضی (کودک ممکن است از انجام کارهایی که شامل این مهارت ها است اجتناب کند).
- دست خط (کودک ممکن است مداد را محکم بگیرد)
- به خاطر سپردن یا یادآوری حقایق
- درک زبان بدن و حالات چهره
- نشان دادن واکنشهای عاطفی مناسب در محیط آموزشی (کودک ممکن است رفتاری پرخاشگرانه یا سرکش داشته باشد و با احساسات بیش از حد واکنش نشان دهد).
4- دوران دبیرستان:
ممکن است کودک در دوران دبیرستان در مرکز اختلال یادگیری پیروزی در موارد زیر مشکل داشته باشد:
- املای دقیق کلمات (کودک ممکن است یک کلمه را با املای متفاوت در یک تکلیف نوشتاری بنویسد).
- وظایف خواندن و نوشتن
- جمع بندی، بازنویسی، پاسخ به مسائل کاربردی یا سوالات در آزمون ها
- حافظه ضعیف
- سازگاری با محیط جدید
- درک مفاهیم انتزاعی
- تمرکز مداوم: کودک ممکن است روی برخی از کارها تمرکز نداشته باشد، در حالی که تمرکز بیش از حد روی برخی دیگر است.
توجه: در حالی که کودکان دارای ناتوانی های یادگیری در برخی زمینه های یادگیری مشکل دارند، در سایر زمینه های مورد علاقه خود نیز استعداد، مهارت و استعداد بالایی دارند. اغلب ما بر روی این اختلال تمرکز می کنیم و استعدادها یا مهارت های کودک را نادیده می گیریم. مهم است که والدین و معلمان این پتانسیل پنهان را بشناسند و کودک را تشویق کنند تا آنها را دنبال کند.
آدرس کلینیک ابن سینا
تهران- خیابان سی متری نیرو هوایی۱- تقاطع مسیل منوچهری
– روبروی ایستگاه بی آر تی پیروزی – ابتدای مسیل منوچهری –
پلاک۱/۲ – واحد ۱
تلفن: 77415217 – 7775322