ورود به مدرسه یکی از مهمترین دغده های والدین کودکانی است که می خواهند وارد مدرسه شوند. و به دنبال این موضوع، قبولی در آزمون سنجش سلامت ورود به مدرسه برای والدین بسیار مهم و یک چالش اساسی است. به همین دلیل، تست سنجش ورود به مدرسه در مرکز اختلال یادگیری شرق تهران انجام می شود. چرا که اگر کودکی موفق به کسب نمره قبولی در این آزمون نشوند مجاز به تحصیل در مدارس عادی نمی باشد.
بنابراین شما هم به این مساله واقفید که مصاحبه و انجام سنجش ورود به مدرسه در مرکز اختلال یادگیری شرق تهران برای کودک و والدین از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. با یزرگ شدن کودک و رسیدن به سن مدرسه، همه ی والدین تمایل دارند که جهت برخورداری از تحصیلات مناسب فرزند خود را در بهترین و مناسب ترین مدرسه ثبت نام کنند.
آمادگی مناسب و اصولی برای انجام آزمون سنجش به مسئولین مدرسه کمک می کند تا میزان توانایی کودک خود را جهت ورود به مدرسه مورد سنجش و ارزیابی قرار دهند و همچنین سبب می شود تا والدین و دیگر افراد خانواده، علاوه بر مسائل تحصیلی به طور کلی شناخت بیشتری نسبت به کودک خود داشته باشند.
تست سنجش ورود به مدرسه چیست؟
مواردی که کودکان در تست سنجش ورود به مدرسه با آن سنجیده می شود چه چیزهایی می باشند؟
سنجش ورود به مدرسه به فرایند ارزیابی و اندازه گیری مهارت ها، دانش ها، و توانایی های کودکان برای پذیرش ورود به مدرسه مورد نظر اشاره دارد. این سنجش معمولاً شامل آیتم های نوشتاری مصاحبه ها پرسشنامه ها و سایر روش های ارزیابی است که بر اساس آن و نمره و امتیازی که از آن بدست می آورند به کودکان کمک می کند تا معیارهای مورد نیاز برای ورود به مدرسه آموزش ببیند و بدست بیاورند.
باید به این موضوع اقرار کنیم که با شروع سال تحصيلي در کشور،تعداد زیادی کودک (نزدیک به یک میلیون) آماده ورود به مدرسه مي شوند و بديهي است در بين اين تعداد فراوان كودكان، برخي از ايشان داراي اختلالات و مشكلاتي هستند كه نيازمند توجهات ويژه و آموزش هايي است كه با ديگر كودكان متفاوت خواهد بود.
آزمون سنجش قبل از مدرسه یا آمادگي تحصيلي در بسياري از كشورهاي جهان مورد توجه قرار گرفته است ارزیابی سنجش کشوری برای دانشآموزانی که ورودی کلاس اول یا پیش دبستانی هستند یعنی از 5 سال و نیم تا هفت سال انجام میشود. آموزش و پرورش این ارزیابی را از طریق مدارس استثنایی انجام میدهد.
معمولاً کادری که در آن محیط قرار میگیرند کسانی هستند که در زمینه روانشناسی، کاردرمانی، گفتاردرمانی، شنوایی سنجی، بینایی سنجی و پزشک عمومی متخصص هستند. هدف آزمون سنجش این است که در زمان کوتاهتری برنامهریزی کاملی برای ارتقای آموزش کودکان داشته باشیم. اگر سنجش به موقع و به درستی انجام نشود، کودکان زمانی طلایی درمان اختلالات و مشکلات یادگیری از جمله مشکل در زمینه نوشتن، مشکلات دیداری و دیدن، مشکلات شنوایی و شنیداری را از دست میدهند و در روند آموزش آنها خلل وارد میشود.
بنا بر قانون آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران، آموزش و پرورش حدود دو روز آموزش رایگان ارزیابی برای کادر سنجش در سراسر کشور میگذارد، آزمون سنجش از اواسط خرداد در پایگاههای مدارس دولتی شروع میشود و تا اواسط مهر طول میکشد. تست سنجش مدرسه آنقدر از اهمیت بالایی برخوردار است که بدون انجام آن، امکان تحصیل دانشآموز در پایه اول دبستان وجود ندارد و به عبارت دیگر پیششرط ثبتنام است.
مزایای آزمون سنجش قبل از مدرسه جی چیزی می باشد؟ سنجش قبل از مدرسه چه اهمیتی دارد؟
مصاحبه و سنجش ورود به مدرسه برای کودک و والدین او از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. والدین تمایل دارند که جهت برخورداری از تحصیلات مناسب، فرزند خود را در بهترین مدرسه ثبت نام کنند. این آزمون سنجش به مسئولین مدرسه کمک میکند تا میزان آمادگی کودک جهت ورود به مدرسه را ارزیابی کنند و همچنین سبب میشود تا مسئولین مربوطه علاوه بر مسائل تحصیلی، به طور کلی شناخت بیشتری نسبت به دانشآموزان داشته باشند.
با کمک مصاحبه و سنجش ورودی که در تست سنجش ورود به مدرسه انجام می شود، مسئولین مدرسه از مراحل کلی رشد کودک آگاه میشوند. در سنجش ورود به مدرسه مسائلی مانند آگاهی نسبت به محیط اطراف، پیروی از دستورات ساده، حل مسائل ابتدایی، پاسخ به سؤالات مورد نظر، نحوه برقراری ارتباط کودک با همسالان مطرح و از کودک سوال پرسیده می شود.
در سنجش ورود به مدرسه، اطلاعات و تواناییهای کودک را بر اساس موارد که در ادامه گفته می شود، ارزیابی میکنند.
شما به عنوان والدین کودک، در درجه اول باید فرزندتان را به لحاظ جسمی آماده کنید، حتماً در حدود 4 تا 5 سالگی فرزند خود را یک چکاپ سلامتی کامل ببرید. تا اگر مشکل بینایی یا شنوایی و یا فقر حرکتی دارد مشخص و درمان شود. گاهی وقتها خانوادهها متوجه کمخونی و ضعف جسمی فرزندشان نمیشوند و این باعث میشود کودک در جلسه ارزیابی سنجش توانایی لازم برای انجام سنجش ها و تست ها را نداشته باشد.
موارد مهم در خصوص تست سنجش ورود به مدرسه که والدین کودک باید بدانند.
- در سنجش ورود به مدرسه، اگرکارشناس و یا متخصصی که کودک را معاینه میکند وقتی با عدم پاسخ دهی مناسب کودک مواجه شوند، احتمال دارد که کودک را در آزمون سنجش رد کنند.
- به خاطر داشته باشید که علاوه بر سلامت جسم و توانایی فیزیکی لازم و روتین، آزمون روانشناسی و یادگیری هم در سنجش کشوری کلاس اول از فرزند شما گرفته میشود. شما باید فرزندتان را برای این بخش از آزمون هم آماده کنید.
- توجه داشته باشید که تست سنجش ورود به مئرسه در غیاب والدین انجام می شود به همین دلیل، کودک باید برای قرار گرفتن در محیط سنجش آماده باشد و با ورود به آنجا دچار شوکه نشود و نترسد.
- در عمدع بخش ها، کودک باید بدون حضور والدیناش ارزیابی شود، اما خیلی از کودکان میترسند از مادرشان جدا شوند و ساعتها زمان میبرد تا راضی شوند و به تنهایی وارد اتاق مشاور شوند. بنابراین باید کودک خود را برای این موارد آماده کنید.
آزمون سنجش قبل از مدرسه و آمادگی های لازم و ضروری کودکان پیش از ورود به مدرسه
همه والدینی که میخواهند فرزندشان را در کلاس اول ثبت نام کنند، باید برای آزمون سنجش کلاس اول ثبت نام کنند. تمامی مدارس دولتی و غیردولتی به شرط داشتن گواهی سنجش کلاس اول فرزند شما را ثبت نام میکنند.
برای اینکه فرزند شما در آزمون سنجش کشوری ورود به دبستان موفق باشد بهتر است قبل از آزمون او را یک چکاپ سلامت جسمانی ببرید، همینطور باید او را با قرار گرفتن در محیطهای اجتماعی به دور از خانواده مثل پیش دبستانی به مستقل شدن عادت دهید.
من به عنوان یک مادر یا پدر چه کاری می بایست برای آمادگی بهتر کودکم جهت موفقیت در تست سنجش ورود به مدرسه انجام دهم؟
برای موفقیت بهتر و نداشتن نگرانی بابت این موضوع خصوصاً در کودکانی که کمی نسبت به بقیه کودکان از نظر یادگیری و جسمی نسبت به همسن و سالان خود عقب هستند، بهتر است آموزش مهارتها و یادگیری به فرزندتان را از سنین پایین شروع کنید.
آموزش های خاص از جمله مهارت های شنیداری و فهمیدین صحبت دیگران، مهارت های دیداری و دیدن دقیق، فعالیت های درکی و حرکتی، فن بیان و داشتن گفتار روان را از سنین 4 سالگی به بعد باعث میشود، مهارتهای فرزند شما افزایش پیدا کند و ذهنی آماده و ورزیده داشته باشد. فعالیت ها و کلاس های ویژه و خاص، با توجه به شکل یادگیری فرزندتان شیوه درک و یادگیری فرزند شما را تقویت می کند و سبب بهبود یادگیری و افزایش علاقمندی کودک به یادگیری و آموزش می شود.
نحوه انجام تست سنجش ورود به مدرسه
- آزمون سنجش کلاس اول از دو بخش پزشکی و روانشناسی تشکیل شده است. در ابتدا در بخش پزشکی فرزند شما را از لحاظ بینایی، شنوایی و حرکتی ارزیابی میکنند. سپس در بخش روانشناسی توانایی هوشی و توانایی یادگیری فرزندتان را میسنجند. در مرحله اول فرم مربوط به نام نویسی برای کودک پر میشود، سپس بینایی سنجی و شنوایی سنجی انجام میشود.
- اگر کودکی مشکل بینایی داشته باشد، او را به چشم پزشک ارجاع میدهند تا عینک تهیه کند یا اگر مشکل شنوایی وجود داشته باشد او را به پزشک ارجاع میدهند تا مراحل درمانی را طی کنید.
- اگر کودک از نظر حرکتی دچار مشکل و یا تاخیر باشد به سیستم کاردرمانی ارجاع می شود.
- اگر توانایی گفتاری و تکلم کودک مشکل داشته باشد و یا تاخیر گفتار و بیان داشته باشد به سیستم گفتاردرمانی ارجاع می شود.
- به عنوان مثال شاید با این موارد فرزند شما به سیستم کاردرمانی یا گفتاردرمانی ارجاع شود: درمانگر سوالاتی میپرسد تا حافظه کوتاه مدت، حافظه بلند مدت، مباحث مفهومی، تکمیلی، تداعی ذهنی، توانایی حرکتی و حل مساله کودک را بسنجد.
- پس از آن پزشک عمومی او را از لحاظ سلامت جسمانی بررسی میکند. به این شکل آزمون سنجش کشوری به پایان میرسد.
- نحوه انجام تست و سوالات سنجش ورود به مدرسه از پیش مشخص نیستند و توسط هر آزمونگر طراحی می شود. بنابراین در هر محله یا مرکز سنجشی شاید سوالات متفاوتی میرح شود. اما همه این سوالات در تمامی مراکز به دنبال این موضوع هستند که توانایی ذهنی، درکی، شناختی، گفتاری و حرکتی کودک را متناسب با سن تقویمی کودک مورد سنجش قرار دهند.
- از آنجا که هر مدرسهای روش منحصر به فرد خودش را برای آزمون دارد، نمیتوان سوالها را از قبل پیشبینی کرد و در این قسمت صرفاً برخی پرسشها که در آزمون سنجش قبل از مدرسه بعضی از مدارس مطرح شده جهت آشنایی ذهن خوانندگان بیان میشود
کودک قبل از ورود به مدرسه باید بتواند:
1- خودش را معرفی کند: اسم و فامیل و سن واسم والدین و آدرس تقریبی و شهر محل زندگی.
روابط خوشاوندی را تشخیص دهد: مثلا بداند خاله چه نسبتی با مادر دارد؟رنگ های اصلی را تشخیص دهد: زرد، قرمز، آبی، سبز و ….مفهوم عدد را تشخیص دهد: بشمارد، سوال “چند تا” را جواب دهد، مفهوم کمتر و بیشتر را بداند.شمارش از 1 تا 20 یا شمارش معلوس قبل و بعد اعداد مثلا قبل از 5 چه عددی است؟نام اشکال هندسی را بداند: مثلا مثلث، مربع، دایره و …..وعده های غذایی را تشخیص دهد: صبحانه، میان وعده، ناهار، عصرانه و شام.مزه ها را تشخیص دهد: شیرینی، تلخی، ترشی، شوری و اخیرا چاشنی.شباهت ها را بداند: مثلا شباهت گربه و سگ.تفاوت ها را بداند: مثلا تفاوت دختر و پسر.مشاغل مهم را نام برد و همچنین توضیح کوتاه راجع به آنها بدهد.مفهوم خرید و فروش و پول را تشخیص دهد.فصل های سال را بگوید و ویژگی هر فصل را بداند.
14- اسم چندتا از مکان ها و شهر ها را بگوید: مثل مدرسه، سینما، مسجد، تهران، اصفهان و مشهد
15. حرکات درشت را انجام دهد: مثل دویدن، پریدن، لی لی کردن، بز و بسته کردن بند کفش، باز و بسته کردن دکمه های لباس و انداختن توپ در سبد.
16. حرکات ظریف را انجام دهد: مثلا مداد دست گرفتن و مهره نخ کردن.
17. شعر بخواند و داستان بگوید.
18. نقاشی بکشد و توضیح دهد که چه نقاشی ای کشیده است.
19.کاربرد اشیا را بگوید: مثلا کاربرد لیوان، کاربرد قاشق، کاربرد چتر و ….
20. حدس بزند: مثلا در پاسخ به سوال: “یک میوه نام ببرید که پوست آن سبز است و خیلی بزرگ می باشد و هسته دارد” کودک بگوید: هندوانه.
21. اطلاعات عمومی داشته باشد: مثلا در پاسخ به سوال: “سلطان جنگل چه حیوانی است؟” کودک بگوید: شیر.
22. حل مساله انجام دهد: مثلا اگر بیسکوئیت بالای کابینت را بخواهیم و یک صندلی داشته باشیم، چگونه بیسکوئیت را دریافت کنیم؟ کودک بگوید: به بالای صندلی رفته و بیسکوئیت را برمیداریم.
23. سمت چپ و راست بدن را تشخیص دهد.
24. دستورات پیچیده را انجام دهد: مثلا بتواند با دست راست گوش چپ را بگیرد.
25. نقاشی متناسب با سن خود را که ناقص هستند، را کامل کند.
26. اشتباهات تصویر را تشخیص دهد: مثلا در شب نباید خورشید در آسمان باشد و ماه و ستاره باید جایگزین آن شوند.
27. سوال “چرا” را جواب دهد: مثلا در پاسخ به سوال: “چرا از عینک استفاده میکنیم؟” کودک بگوید: از عینک استفاده میکنیم تا بهتر ببینیم و یا چون خوب نمیتوانیم ببینیم از عینک استفاده میکنیم.
28. داستان یا جمله را تکمیل کند: مثلا یک پسری بوده که بالای درخت رفته اما ناگهان ……. (کودک در پاسخ بگوید: پسرک افتاد یا بسیار بهتر آن که بگوید پسرک افتاد و گریه کرد یا پاها و دستانش درد گرفتند و باید به دکتر برود). یعین کودک باید توانایی درک و فهم جمله گفته شده را داشته باشد.
29. مقوله بندی انجام دهد: مثلا اسم چند تا میوه، حیوان، وسیله خانه و … را بگوید و یا بتواند کارت های مربوط به هر مقوله را از یکدیگر جدا کند.
30. بتواند یک کلمه را تعریف کند: مثلا در پاسخ به سوال: “تلویزیون چیست؟” کودک بگوید: وسیله ای که با آن فیلم/کارتون تماشا میکنیم یا به اخبار گوش میدهیم یا در پاسخ به سوال: “عینک چیست؟” کودک بگوید: وسیله ای که با آن بهتر میبینیم.
31. تمرین حافظه شنیداری را انجام دهد: مثلا ما چند اسم میگوییم و کودک باید چندبار بعد از ما تکرار کند.
32. تمرین حافظه دیداری را انجام دهد: مثلا ما چند مرکب رنگی روی هم میگذاریم و کودک باید بتواند مشابه شکل ما درست کند.
اگر کودک در تست سنجش قبول نشود چه اتفاقی می افتد؟
کودکانی که در آزمون سنجش رد شدهاند باید در بازه زمانی حدود سه ماهه به مرکز استثنایی مراجعه کنند تا دوباره مورد ارزیابی قرار بگیرند. در برخی از اوقات کودکان به خاطر اضطراب جدا شدن از مادر نمیتوانند به سوالات پاسخ بدهند یا ممکن است آموزشهای ضروری که تا قبل از 7 سالگی و در مهدکودک باید دریافت میکردهاند را نداشتهاند.
در این موارد میتوانید با کم کردن اضطراب فرزندتان و دادن آموزشهای لازم که در بالا ذکر شده است، برای آزمون دوم مراجعه کنید. ممکن است فرزند شما به دلیل غنی نبودن آموزشهایی که تابحال دیده است، در آزمون رد شده باشد، هر کودکی باید به صورت نرمال آموزشهایی را تا قبل از 6 یا 7 سالگی ببیند، اما گاهی اوقات خانوادهها به دلیل برطرف کردن بیش از حد نیازهای فرزندشان یا بیتوجهی بیش از حد به او اجازه یادگیری مهارتهای لازم را به او نمیدهند. برخی از خانوادهها هم فرزندشان را در پیش دبستانیهایی ثبت نام میکنند که واحدهای درسی لازم را به کودکان آموزش نمیدهند. به این ترتیب امکان رد شدن چنین کودکی در آزمون سنجش کلاس اول زیاد است.
در این موارد بهتر است در مدت زمان سه یا چهارماهی که تا آزمون دوم وقت دارید، به یک مرکز آموشی و توانبخشی خاص که آیتم های خاص تست سنجش را با کودکان کار می کنند مراجعه کنید و از خدمات تخصصی آنها استفاده کنید.
“مرکز یادگیری سینا” یکی از مراکز تخصصی در شرق تهران است که در توانمندسازی کودکان برای قبولی در آزمون سنجش ورود به مدرسه و حتی بعد از قبولی سنجش مدرسه در کنار شما خواهد بود تا کمک کند فرزند شما به بهترین شکل ممکن مدرسه و درس خواند را سپری کند.
متخصصین و کارشناسان مرکز یادگیری سینا با ارزیابی کودک شما به راحتی متوجه میشود اشکال کار از کجاست و مهارتهای لازم را به او آموزش میدهد. همینطور متخصصین و کارشناسان مرکز یادگیری سینا به شما خواهند گفت که آیا درواقع کودک شما مشکل یادگیری دارد یا استثنایی است یا اینکه به دلیل برخوردار نبودن از آموزشهای لازم در آزمون سنجش کلاس اول رد شده است.
همکاران ما در این مرکز آموزشی برنامه آموزشی مفید و تخصصی متناسب با توانایی های ذهنی، شناختی و جسمی کودک شما، برای او خواهند چید تا موارد لازم را به سرعت به کودک آموزش دهند.
همچنین، انجام مصاحبههای تمرینی پیش از زمان سنجش ورودی، سبب تقویت روحیه کودک برای شرکت در مصاحبه میشود. موفقیت کودک در سنجش ورودی برای والدین از اهمیت زیادی برخوردار است چرا که والدین تمایل دارند کودک در بهترین مدرسه به تحصیل مشغول شود. به این منظور، زمانی را برای بررسی و مرور سؤالات آزمون و پرسش از کودک اختصاص دهید. تلاش کنید که روند مصاحبه را برای کودک جذاب و سرگرمکننده جلوه دهید.
در اغلب اوقات روانشناسی که کار ارزیابی روانی کودکان را در آزمون سنجش کشوری انجام میدهد، به تستها و نمراتی که در این آزمون تعیین میشود، بسنده میکند و مشکلاتی مثل پایین بودن ضریب هوشی، دیرآموزی، عدم تمرکز، اختلال یادگیری و… در این آزمونها سنجیده نمیشود. به همین دلیل در برخی موارد بعد از اینکه دانشآموز وارد مدرسه میشود، معلم به والدین اطلاع میدهد که فرزند شما دیرآموز است. اما والدین معتقدند چون فرزندشان در آزمون سنجش کشوری قبول شده است، مشکل یادگیری و هوشی ندارد.
به همین دلیل بهتر است والدین فرزندانشان را از 3 تا 5 سالگی نزد یک مشاور یا متخصص یادگیری کودکان ببرند، تا او یک ارزیابی کلی در مورد فرزندشان انجام دهد.
اختلالت زیادی از مشکلات مانند اوتیسم و شبه اوتیسم، اختلال یادگیری، بیش فعالی و… مشکلاتی است که خانواده متوجه آن نمیشوند و اقدامی برای آن نمیکنند. تا اینکه فرزندشان بزرگ میشود و مدرسه میرود سپس این مشکلات مشخص میشود. در صورتی که مشکلاتی مانند اوتیسم و شبه اوتیسم از سه سالگی توسط متخصص تشخیص داده میشود و هر چه زودتر اقدام شود بهتر است.
مرکز یادگیری سینا با غربالگری کودکانی که آماده ورود به پیش دبستان و دبستان هستند، به والدین کمک خواهد کرد که ضعف و مشکل کودک را در زمینه های ذهنی، یادگیری، شناختی، قدرت کلام و بیان، ضریب هوشی، توانایی برقراری ارتباط با دیگران، فن بیان و گفتار، قوای جسمانی و تحرک بسنجند و برای رفع مشکل در این حیطه ها به موقع اقدام کنند.