مرکز اختلال یادگیری پیروزی، خدمات تخصصی به کودکان با اختلال یادگیری ارائه می دهد. اختلال یادگیری یک نوع اختلال عصبی است که بر توانایی فرد در دریافت، پردازش یا بیان اطلاعات تأثیر میگذارد و بر مهارتهایی مانند خواندن، نوشتن، ریاضی و هماهنگی تأثیر میگذارد. متخصصین مرکز اختلال یادگیری پیروزی اقرار می کنند که اختلال یادگیری یا اختلال مادامالعمر است که شدت آن متفاوت است و میتواند شامل اختلالاتی مانند نارساخوانی (خواندن)، اختلال حساب (ریاضی)، اختلال نوشتن (نوشتن) و اختلال کنشپریشی (هماهنگی حرکتی) باشد.
ناتوانیهای یادگیری با مشکلات یادگیری و ناتوانیهای ذهنی متفاوت است، اگرچه برخی از افراد ممکن است بیماریهای همزمان داشته باشند. علل میتواند شامل عوامل ژنتیکی، مشکلات رشد مغز قبل یا حین تولد یا آسیبهای اوایل کودکی باشد.
علائم اختلال یادگیری کودکان پیروزی
علائم اختلال یادگیری شامل مشکلات مداوم از جمله اختلال در خواندن، ضعف در نوشتن، درک پایین مفاهیم ریاضی، حافظه ضعیف، توجه کم و پایین، رشد کند گفتار و زبان و هماهنگی است. درمانها معمولاً شامل آموزش تخصصی، کاردرمانی و گفتاردرمانی تخصصی، گاهی اوقات دارو برای پشتیبانی از مهارتهای یادگیری و مقابله است.
به طور کلی، اختلال یادگیری چالشهای منحصر به فردی را ایجاد میکنند، اما میتوان آنها را با مداخلات مناسب متناسب با نیازهای فرد به طور مؤثر مدیریت کرد.
ناتوانیهای یادگیری و مشکلات یادگیری مفاهیمی مرتبط اما متمایز هستند.
ناتوانیهای یادگیری، شرایط عصبی مادامالعمری هستند که بر تواناییهای فکری و عملکرد تطبیقی فرد در حوزههای مختلف زندگی، از جمله کارهای روزانه، تأثیر میگذارند. آنها معمولاً باعث ایجاد چالشهای مداوم در خواندن، نوشتن، ریاضی، حافظه، توجه و سازماندهی میشوند.
افراد مبتلا به ناتوانیهای یادگیری اغلب به حمایت مداوم، تجهیزات تخصصی یا کمکهای اختصاصی نیاز دارند. نمونههایی از این موارد شامل نارساخوانی، اختلال نوشتن و اختلال محاسبه است.
مشکلات یادگیری بر توانایی فکری یا هوش عمومی فرد تأثیر نمیگذارد. آنها چالشهای موقت یا خاصی را در حوزههای یادگیری مانند خواندن یا ریاضی نشان میدهند که اغلب ناشی از عوامل محیطی، مسائل عاطفی یا عدم تمرین هستند. مشکلات یادگیری معمولاً میتوانند از طریق تغییرات در روشهای تدریس، سبکهای یادگیری یا زمان و پشتیبانی اضافی برطرف یا بهبود یابند.
به طور خلاصه، ناتوانیهای یادگیری بر ظرفیت شناختی کلی و عملکرد روزانه تأثیر میگذارند، در حالی که مشکلات یادگیری موانع خاصی برای یادگیری هستند که توانایی فکری را مختل نمیکنند و اغلب موقت یا با مداخلات قابل مدیریت هستند.
نمونههای رایج اختلالات یادگیری کودکان
دیسلکسی
مشکل در خواندن، هجی کردن و رمزگشایی کلمات. افراد مبتلا به دیسلکسی ممکن است حروف را برعکس بنویسند، در آگاهی واجشناسی مشکل داشته باشند و در درک مطلب مشکل داشته باشند.
دیسکالکولیا
مشکل در مفاهیم ریاضی، شمارش، حساب و درک اعداد یا توالیها. این میتواند بر مهارتهای زمانبندی و اندازهگیری تأثیر بگذارد.
دیسگرافیا
مشکل در نوشتن، از جمله دست خط ضعیف، هجی کردن و سازماندهی افکار نوشتاری. نوشتن ممکن است کند و پر زحمت باشد.
اختلال بیش فعالی کمبود توجه (ADHD)
باعث ایجاد چالشهایی در توجه، تمرکز، تکانشگری و بیش فعالی میشود که میتواند در یادگیری و تکمیل وظایف اختلال ایجاد کند.
این مشکلات میتوانند بر یادگیری تأثیر بگذارند اما هوش کلی فرد را منعکس نمیکنند. آنها اغلب نیاز به حمایت و سازگاری هدفمند دارند تا به افراد در موفقیت تحصیلی و زندگی روزمره کمک کنند.
علائم مشکلات یادگیری بر اساس گروه سنی
علایم اختلال یادگیری در افراد متناسب با سن افراد متفاوت می باشد به همین دلیل مرکز اختلال یادگیری پیروزی، همه افراد مراجعه کننده را در ابتدای کار مورد ارزیابی قرار می دهد و بر اساس ارزیابی برنامه درمانی را برای آنها اجرا خواهد کرد.
دوران کودکی (پیش دبستانی)
- تاخیر در رشد گفتار یا زبان
- ناتوانی در یادگیری مفاهیم اولیه مانند رنگها، اشکال یا اعداد
- مشکل در دنبال کردن دستورالعملهای ساده
- عدم کنترل مناسب در مهارتهای حرکتی مانند نگه داشتن مداد شمعی یا استفاده از قیچی
سن دبستان
- اختلال در خواندن با صدای بلند، تلفظ نادرست یا جا انداختن کلمات
- عدم توانایی مناسب در هجی کردن و نوشتن، از جمله دست خط ضعیف و سازماندهی ایدهها
- درک پایین در مهارتهای ریاضی پایه مانند شمارش، تشخیص اعداد و محاسبات ساده
- مشکل در به خاطر سپردن دستورالعملها یا توالیها
- اجتناب از خواندن، نوشتن یا فعالیتهای ریاضی
نوجوانان (دبیرستان)
- خواندن آهسته و پرزحمت با بیان کم
- مشکل در درک یا یادآوری آنچه اخیراً خوانده یا شنیدهاند
- ضعف در نوشتن در شرایط زمانی محدود یا نوشتن مقالههای طولانی
- ناتوانی و ضعف در مفاهیم ریاضی پیچیدهتر مانند کسرها و جبر
- اضطراب یا اجتناب مربوط به وظایف تحصیلی، به ویژه ریاضی
- ضعف در مدیریت زمان، برنامهها و سازماندهی
بزرگسالان (که مشکلات همچنان ادامه دارد)
- مشکلات مداوم در خواندن متون پیچیده یا نوشتن گزارش
- چالشهای مدیریت زمان و وظایف چند مرحلهای
- اختلال و مشکل در حافظه و سازماندهی مسئولیتهای روزانه
- ضعف های همه جانبه و مداوم در ریاضی در زمینههای عملی مانند بودجهبندی
علائم اغلب با افزایش سن و پیچیدگی وظایف تغییر میکنند و مشکلات مداوم که بر یادگیری تأثیر میگذارند، علیرغم تلاش، نیاز به ارزیابی و حمایت دارند.
علائم هشدار دهنده اولیه نارساخوانی در کودکان پیش دبستانی
- صحبت کردن مانند یک کودک کوچکتر، با تأخیر در رشد زبان و تلفظ نادرست (مثلاً گفتن «دیب» به جای «سیب»
- نامیدن اشیا با نام اشتباه و مشکل در نامگذاری اشیاء آشنا، رنگها، اعداد یا حروف
- مشکل در تشخیص و تولید قافیه، مشکل در قافیههای کودکانه و الگوهای قافیه
- ضعف در پیروی از دستورالعملهای چند مرحلهای، اغلب فقط پاسخ دادن به بخشی از دستورالعمل
- ناتوانی در یادگیری و به خاطر سپردن نام حروف، مشکل در اتصال صداها به حروف
- رشد گفتاری کند یا تلفظ نامشخص
- درهم کردن کلمات یا جایگزینی کلمات اشتباه
- درک پایین و مشکل لات متعدد در حفظ ریتمهای ساده و توالی وظایف
- بیتوجه به نظر رسیدن یا عدم توجه مداوم
سابقه خانوادگی مشکلات خواندن یا نارساخوانی میتواند یک شاخص باشد
تشخیص زودهنگام امکان حمایت و مداخله به موقع برای ایجاد مهارتهای زبانی و پیش از خواندن را قبل از ورود به مدرسه فراهم میکند.
منابع:
کودک اختلال یادگیری چه نشانه ای دارد؟
بهبود مهارت های حرکتی کودکان با کاردرمانی