نقص در حافظه و به دنبال آن داشتن اختلال یادگیری در کودکان منطقه پیروزی تهران، الزام داشتن این منطقه به مدرسه اختلال یادگیری پیروزی را دوچندان می کند. همانطور که احیاناً می دانید، نقایص حافظه کاری خاص برای اختلالات یادگیری مختلف (نارساخوانی، نارساخوانی) ثبت شده است. همچنین کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه (ADHD) دارای مشکلات حافظه کاری به ویژه از نظر عملکرد اجرایی هستند. میزان بالایی از همبودی اختلالات یادگیری و توجه وجود دارد و با این حال، این یک سوال باز است که چگونه این بیماری همزمان ممکن است بر عملکرد حافظه فعال تأثیر بگذارد. ما در مدرسه اختلال یادگیری پیروزی به این موضوع می پردازیم.

 

مشکلات حافظه یادگیری در کودکان

اختلال یادگیری، طیف گسترده‌ای از مشکلات است که بر توانایی کودک در دریافت، پردازش یا بیان اطلاعات تأثیر می‌گذارد. یکی از مشکلات شایع در کودکان مبتلا به اختلال یادگیری، ضعف حافظه است. این ضعف می‌تواند در انواع مختلف حافظه (حافظه کوتاه‌مدت، بلندمدت، کاری و…) بروز کند و بر عملکرد تحصیلی و اجتماعی کودک تأثیر بگذارد.

البته باید به خاطر داشته باشیم که اختلال در حافظه با دیگر مشکلات یادگیری و شناختی ارتباط تنگاتنگی دارد. به طوری که اگر کودکی مبتلا به اختلال در یادگیری هست و یا ناتوانی در یادگیری دارد، مشکلات شناختی و ذهنی دیگر نیز علاوه بر حافظه در بروز این مشکل دخیل هیتند. همانطور که می دانید در تعریف فعالیت‌های شناختی، ما مجموعه‌ای از فعالیت‌ها و فرایندهای ذهنی و مغزی انسان را فعالیت شناختی محسوب می کنیم که این مجموعه فعالیت ها منجر به شکل‌گیری و ایجاد «آگاهی» از خود و جهان اطراف در کودک و حتی بزرگسالان می‌گردد.

مهم‌ترین این فرایندها در مدرسه اختلال یادگیری پیروزی عبارت‌اند از:

هوشیاری

حافظه

توجه

زبان

جهت‌یابی

تصمیم‌گیری

عادت

عملکردهای اجرایی

.

علل ضعف حافظه در کودکان مبتلا به اختلال یادگیری:

اختلالات عصبی:

اختلالات عصبی مانند نارسایی یادگیری خاص (مانند دیس لکسیا یا اختلال در خواندن، دیس کلکولیا یا اختلال ریاضی ) می‌توانند بر نحوه پردازش اطلاعات در مغز تأثیر گذاشته و به ضعف حافظه منجر شوند.

مشکلات توجه:

کودکان مبتلا به اختلال یادگیری اغلب مشکلاتی در تمرکز و توجه دارند که می‌تواند بر توانایی آن‌ها در رمزگذاری و بازیابی اطلاعات تأثیر بگذارد.

عوامل عاطفی:

اضطراب، افسردگی و سایر مشکلات عاطفی می‌توانند بر حافظه تأثیر منفی بگذارند.

تفاوت‌های فردی:

هر کودکی منحصر به فرد است و تفاوت‌های فردی در توانایی‌های شناختی و یادگیری، می‌تواند بر شدت ضعف حافظه تأثیر بگذارد.

 

انواع حافظه در کودکان مبتلا به اختلال یادگیری

 حافظه کوتاه‌مدت:

ضعف این نوع ضعف باعث می‌شود کودک نتواند اطلاعات را برای مدت کوتاهی به خاطر بسپارد، مانند به یاد آوردن یک شماره تلفن یا یک لیست کوتاه از کلمات.

حافظه بلندمدت:

در این نوع ضعف حافظه ای، کودک مشکل در یادآوری اطلاعاتی که قبلاً آموخته است دارد، مانند یادآوری حقایق تاریخی یا فرمول‌های ریاضی.

حافظه کاری:

حافظه کاری به توانایی نگهداری و دستکاری اطلاعات در ذهن برای انجام وظایف پیچیده گفته می‌شود. ضعف در این نوع حافظه می‌تواند بر توانایی حل مسئله و یادگیری مهارت‌های جدید تأثیر بگذارد.

.

 

عواقب ضعف حافظه در کودکان مبتلا به اختلال یادگیری:

مشکلات تحصیلی:

ضعف حافظه می‌تواند باعث شود کودک در یادگیری دروس، انجام تکالیف و شرکت در آزمون‌ها با مشکل مواجه شود.

کاهش اعتماد به نفس:

مشکلات یادگیری و ضعف حافظه می‌توانند به کاهش اعتماد به نفس کودک منجر شوند.

مشکلات اجتماعی:

کودکانی که در یادگیری و حافظه مشکل دارند ممکن است در تعاملات اجتماعی با همسالان خود دچار مشکل شوند.

 

راهکارهای کمک به کودکان مبتلا به ضعف حافظه

تشخیص زودهنگام:

تشخیص زودهنگام اختلال یادگیری و ضعف حافظه بسیار مهم است.

ارائه آموزش‌های فردی:

آموزش‌های فردی و متناسب با نیازهای هر کودک می‌تواند به بهبود حافظه کمک کند.

استفاده از تکنیک‌های یادگیری موثر:

تکنیک‌هایی مانند ایجاد ارتباطات معنایی، استفاده از تصاویر و نمودارها، تمرین‌های تکرار و مرور و استفاده از ابزارهای یادگیری الکترونیکی می‌توانند به بهبود حافظه کمک کنند.

درمان مشکلات عاطفی:

درمان مشکلات عاطفی مانند اضطراب و افسردگی می‌تواند به بهبود حافظه کمک کند.

همکاری با متخصصان:

همکاری با متخصصان مانند متخصصین گفتاردرمانی و کاردرمانی و همچنین روانشناسان کودک می‌تواند به بهبود عملکرد کودک کمک کند.

 


نکات مهم

صبر و حوصله:

بهبود حافظه در کودکان مبتلا به اختلال یادگیری زمان‌بر است و نیاز به صبر و حوصله دارد.

توجه به نقاط قوت:

تمرکز بر نقاط قوت کودک و تقویت آن‌ها می‌تواند به افزایش اعتماد به نفس او کمک کند.

ایجاد محیط یادگیری مثبت:

ایجاد یک محیط یادگیری مثبت و حمایت‌گر می‌تواند به کودک کمک کند تا بهتر یاد بگیرد و حافظه خود را تقویت کند.

 

 



توجه: این مطلب صرفاً جنبه اطلاع‌رسانی دارد و جایگزین مشاوره تخصصی نیست.

برای تشخیص دقیق و درمان مناسب، حتماً به متخصصین مربوطه مراجعه کنید.



موسسه تخصصی اختلال یادگیری سینا با مجوز رسمی از آموزش و پرورش شهر تهران، به منظور آموزش و توانبخشی کودکان و دانش آموزان دارای اختلالات یادگیری و رفتاری راه اندازی و توسط متخصین و کارشناسان خبره و علمی توانبخشی خدمات تخصصی خود را ارائه می دهید.

 

این مرکز با بهره‌مندی از کادر آموزشی و توانبخشی توانمند و علمی در کنار “کلینیک تخصصی توانبخشی ابن سینا”  و با استفاده مناسب از تجهیزات آموزشی و توانبخشی، به دانش آموزان دارای اختلالات یادگیری، کودکان با مشکلات رفتاری، کودکان با مشکلات در زمینه نوشتن و هماهنگی های چشم و دست، کودکان دیر آموز و دیگر مشکلات یادگیری کودکان خدمات خود را ارائه می دهد.

سعی ما در مرکز یادگیری سینا در این است که با بهره‌مندی از بهترین امکانات آموزشی و توانبخشی گام‌های ارزشمندی در حوزه یادگیری و آموزش کودکان برداریم.

 

 

 

 

 

 

1 پاسخ به “اختلال حافظه در یادگیری کودکان”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *