یکی دیگر از اشکال و انواع اختلال یادگیری در دانشآموزان ابتدایی ، اختلال در ریاضیات می باشد. اختلال یادگیری ریاضی یا دیسکالکولیا (Dyscalculia) به معنای ناتوانی در درک مفاهیمِ ریاضیاتی و محاسباتی است. گاهی اوقات به این اختلال، “نارساخوانی ریاضی” یا “نارساخوانی عددی” یا “ناتوانی در یادگیری ریاضی” هم گفته میشود.
اغلبِ دانشآموزانِ درگیر با این مشکل، در یادگیری مفاهیم کلیدی مانند کوچک تر و بزرگ تر، حل مسألهها و محاسبات سادۀ ریاضی متناسب با سن خود با چالش روبرو هستند. اگرچه ابعاد این اختلال هنوز به اندازۀ کافی شناخته شده نشده است. کاردرمانی تخصصی است که به کمک کودکان با اختلال یادگیری ریاضی می آید. مرکز یادگیری سینا با کادری از متخصصین کاردرمانی و گفتاردرمانی آماده ارائه خدمات به کودکان با مشکلات یادگیری می باشد.
اختلال در یادگیری ریاضی چیست و چگونه تشخیص داده می شود؟
اختلال در یادگیری ریاضی یا اصطلاحاً دیسکالکلولیا یک مشکل خاص و مداوم در درک اعداد است که می تواند به طیف متنوعی از مشکلات در ریاضیات منجر شود. در رابطه با سن، سطح تحصیلات و تجربه غیرمنتظره خواهد بود و در تمام سنین و توانایی ها رخ می دهد. اما در ابتدا و بیشتر از همه در دانش آموزان دوران دبستان خودش را نشان می دهد
دشواریهای ریاضی را بهتر است بهعنوان یک پیوستار در نظر بگیریم، نه یک مقوله متمایز، و آنها عوامل علی زیادی دارند. اختلال حساب در یک انتهای طیف قرار می گیرد و به دلیل شدت مشکلات با حس اعداد، از جمله تقسیم بندی، مقایسه بزرگی نمادین و غیر نمادین، و ترتیب، از سایر مسائل ریاضی قابل تشخیص است. این می تواند به تنهایی رخ دهد اما اغلب با سایر مشکلات خاص یادگیری، اضطراب ریاضیات و شرایط پزشکی همراه است.
حدود 6 درصد از مردم دیسکالکلولیا دارند. مطالعات در مورد علل نارساخوانی حدود 30 سال از تحقیقات در مورد نارساخوانی عقب مانده است. با این حال، تصور میشود که فقدان حس اعداد که اغلب در افراد مبتلا به دیسکولیا رایج است، به عملکرد شیار داخل جداری چپ که با اعداد سروکار دارد و لوب جلویی که با استدلال سروکار دارد، مرتبط است. بنابراین می تواند ارثی باشد، اما به برخی از شرایط رشدی مانند سندرم الکل جنینی نیز مرتبط است. تخمین زده می شود 25 درصد از کودکان دبستان مشکلات یادگیری ریاضی دارند که می تواند ناشی از سایر شرایط مختلف عصبی مانند نارساخوانی یا مسائل بیرونی مانند تجربه یادگیری آسیب زا مربوط به ریاضیات یا غیبت در مدرسه و غیره باشد. 60 درصد از افراد مبتلا به نارساخوانی با ریاضیات مشکل خواهند داشت.
چگونه نارساخوانی بر یادگیری ریاضی تأثیر می گذارد؟
افراد مبتلا به نارساخوانی معمولا حافظه کاری ضعیف، سرعت پردازش و بازیابی سریع اطلاعات از حافظه بلند مدت دارند. این ضعف ها بر یادگیری ریاضی نیز تأثیر می گذارد.
60 درصد از زبان آموزان مبتلا به نارساخوانی مشکلات یادگیری ریاضی دارند. آنها ممکن است به دلیل ماهیت سلسله مراتبی ریاضیات، شکاف هایی در یادگیری خود ایجاد کنند، فقدان مهارت های پایه محکم می تواند بر یادگیری مهارت های جدید تأثیر بگذارد.
انواع اختلال یادگیری ریاضی
اختلال یادگیری ریاضی دانش آموزان دستهبندیهای مختلفی دارد که ما در اینجا به سه دستۀ مهم اشاره میکنیم:
1- اختلال ریاضی کلامی: دانشآموز مبتلا به این نوع اختلال یادگیری، به راحتی قادر به خواندن و نوشتن اعداد هست اما وقتی که همین اعداد به صورت شفاهی بیان میشوند توانایی تشخیص و درک آنها را ندارد.
2- اختلال ریاضی نوشتاری: این نوع اختلال یادگیری به معنای ناتوانی در نوشتن نمادهای ریاضی است. دانشآموزی با این نوع اختلال قادر به درک مفاهیم ریاضی هست اما توانایی خواندن، نوشتن یا استفاده از نمادهای ریاضی را ندارد.
3- اختلال ریاضی محاسباتی: در این نوع اختلال یادگیری در دانش آموزان، کودک اعداد و روابط بین آنها را درک میکند اما قادر به انجام فرآیندهای محاسباتی نیست.
نحوه شناسایی اختلالات محاسباتی و مشکلات یادگیری ریاضی
ویژگی های افراد با مشکلات یادگیری ریاضی که در زبان آموزانی که دچار اختلال حساب هستند نیز دیده می شود عبارتند از:
-
در درک برخی مفاهیم ریاضی مانند کسر و درصد مشکل دارد.
-
مشکلات با توالی و لکه بینی.
-
مشکلات حافظه کوتاه مدت، کاری و بلند مدت
-
مشکلات به خاطر سپردن نحوه انجام یک محاسبه یا پیروی از یک رویه
-
مشکلات زبان ریاضی و مشکلات کلمه
-
مشکلات در بازیابی خودکار اطلاعات مانند جدول زمان
-
از استراتژی هایی مانند شمارش انگشت استفاده کنید
-
پردازش کند و بازیابی اطلاعات
-
اتکای بیش از حد به یادگیری تکیه گاهی حتی اگر نمی دانند چه کار می کنند
-
نمی توانند توضیح دهند که چه کار می کنند.
-
اضطراب ریاضی
دانش آموزان مبتلا به اختلال یادگیری ریاضی میتوانند برخی یا همه موارد فوق را داشته باشند.
شناسایی زودهنگام اختلال یادگیری کودکان موضوعی حیاتی است و مداخله و درمان صحیح در سنین پایین برای ایجاد آگاهی و اکسب مهارت توسط دانش آموز به ایجاد پایه های قوی برای درک سیستم اعداد کمک خواهد کرد
چند نکته مهم درخصوص اختلال یادگیری ریاضی
1- همانطور که قبلاً هم اشاره کرده بودیم، کودک دارای اختلال یادگیری از نظر هوشی همانند دیگر کودکان هم سن و سال خود می باشد. بنابراین، اختلال ریاضی نشان دهنده هوش پایین دانش آموز نمی باشد. ممکن است یرخی دانش آموزان باهوش هم دچار اختلال یادگیری ریاضی باشند.
2- اختلال ریاضی اضطراب و نگرانی ناشی از سخت بودن درس ریاضی یکی نیست. اگر چه در موارد بسیاری، ممکن است به صورت همزمان اتفاق بیفتند، اما هرکدام علائم و راهکارهای خاص خود را دارند.
۳- اختلال توانیی فهمیدن ریاضی نشاندهندۀ کمکاری دانشآموز نیست. کودکانی که دچار این مشکل هستند فقط به راهکارهای متفاوتی برای یادگیری ریاضی نیاز دارند نه به تمرینات، تکالیف یا هشدارهای بیشتر.
۴- اختلال یادگیری ریاضی به خودی خود با افزایش سن، بهبود نمییابد و معمولاً افرادی که در دوران کودکی در یادگیری ریاضی با مشکل مواجه هستند اگر درمان نشوند و آموزش اختصاصی و مناسب و البته به موقع دریافت نکنند، در بزرگسالی نیز با این موضوع دست و پنجه نرم میکنند. بنابراین این موضوع را به امید بهبود آن در بزرگسالی رها نکنید.
“مرکز اختلال یادگیری سینا” با مجوز رسمی از آموزش و پرورش با بهرهمندی از کادر آموزشی و توانبخشی از اساتید دانشگاه و کارشناسان توانبخشی و با استفاده مناسب از تجهیزات مناسب آموزشی و توانبخشی، به دانش آموزان دارای اختلالات یادگیری، کودکان با مشکلات رفتاری، کودکان با مشکلات در زمینه نوشتن و هماهنگی های چشم و دست، اختلالات ریاضی، کودکان دیر آموز و دیگر مشکلات یادگیری کودکان خدمات خود را ارائه می دهد.
در صورت نیاز به خدمات ما، با شماره های زیر تماس بگیرید:
77415217
77753227
09392507675
منبع:
اختلال یادگیری چیست و چگونه ایجاد می شود؟